DAG 17

DAG 17 - 9. juni 2017

Dagens vandring

Sværdhedsgrad: n/n

Højdemeter ned: 0 m

SPOLETO

Den gamle rænessance bydel ligger op ad bakkesiden med en betydlig højdeforskel. For at gøre det nemmere for byens indbyggere, er der blev opført og installeret en række overdækkede escalatorer, som kører fra et niveau til det næste og er virkelig godt afmærket. Der er 2 escalatorstati oner/linier, hvor den ene kører helt op til borgen på bakketoppen. Den gamle bydel er kendetegnet ved, at der er mange gamle smukke bygninger, smalle gader, gyder og pladser. Her er kulturminder og de religiøse steder med bl.a. Cathedral Santa Maria Assunta og nogle flere kirker.

På toppen af bakken er borgen - Rocca Albornoziana - der i ørvigt er renoveret og anvendt som offentlig administration og museum. På bagsiden af bakken er en monomental stenbro over dalen til den anden bakkeside.

DAGENS VANDRING

I dag blev det en byvandring med skyldig hensyn til mit knæ. Så derfor er det rigtig dejligt, at der er installeret escalatorer mellem de forskeliige niveauer i den gamle bydel. Man kan så stå af på det niveau man har behov for og så bese den bydel og så drage videre til den næste enten på gader og stræder eller igen med en escalator. Byen ligge lige som på nogle terrasser og så tager man til den næste. I øvrigt er det gratis at benytte escalatorerne. Nu hvor jeg havde en ekstra dag, gik jeg en tur op til borgen - Rocca Albornoziana - og på bagsiden åbenbarede der sig en gammel brog over til den anden side af klyften. En smuk bro - Ponte delle Torres - om man dog ikke kan vandre over. Der er en meget flot udsigt over Spoleto og omegnen. Nede i byen er der et markedsdag, som man kender fra de italienske byer med en masse stader med altmulig skrammel og mad og grøntsags/frugt marked.

DAGENS OPLEVELSER

På vej ned fra borgen, kommer man til et niveau i den gamle bydel, hvor katedralen er opført ud til en stor katedralplads. Cathedral Santa Maria Assunta er opført i 1821 i romansk byggestil. Katedrael er udsmykket med en smuk altertavle fra det 1200 århundrede og i øvrigt med religiøse skulpturer.

Kirkerummet er mørkt men med en smuk indgangspotal ud til katedralpladsen.

På dagen var der filmsoptagelser på torvet til en eller anden italiensk serie. Det var sjovt at se på, hvor optagelsen skred frem med en mindre kampscene.

Videre på vandringen ned mod den nye bydel, vandrede jeg forbi den lokale operabygning og igennem fle e små gyder med butikker og restauranter. Jeg spise til frokost en omelet - der nok er den mindste og dyreste jeg har spist.

DAGENS OVERNATNINGSSTED

Som rekreation var hotellet en perle. En meget lækker morgenmads buffet som var en dejlig start på dagen. Smukke og stille omgivelser både indendøre og en dejlig gård med udeservering.

her kan man rigtig slappe af uden at blive forstyrret. Så det benyttede jeg mig af om eftermiddagen efter at have taget en eftermiddagslur.

Senere på aftenen var jeg nede i den nye bydel for at finde en restaurant for at få et foruftigt aftensmåltid.

Tidlig tilbage for at få en god nats søvn.

FØLG MIG ........

Du kan følge mig på mine vandringer under og efter vandringerne.

Send mig din mailadresse og du inviteres til min Facebook gruppe "Pilgrim 2015-2019", hvor der er daglige opdateringer med en lille fortælling om dagens vandring og billeder fra den.

... eller gå ind på www.erikthepilgrim.dk

SENESTE NYHEDER

Jeg har nu vandret på Via di Francesco fra den 24. maj til 19. juni 2017.

Næste pilgrimsvandring er fra 5. sept. til 26. sept. 2018, hvor jeg vil vandre fra Cahors til Obanos på Camino Frances. Vandringen er gennemført.